2010-02-03

Cederknäcke

På uppmaning från den stora allmänheten lägger jag nu ut receptet på ett underbart knäckebröd, kex eller vad man ska kalla det för. Hur gott som helst i alla fall, testa är det enda jag kan säga.

Cederknäcke

2 dl maizenastärkelse
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1/2 dl krossat linfrö
1 dl pumpakärnor
ca 1 tsk salt
1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl kokande vatten
flingsalt

Blanda alla torra ingredienser. Häll i oljan och det kokande vattnet. Bred ut det tunt på en plåt med baklplåtspapper, en sats räcker till en plåt.
Använd en slickepott och gör brytskåror i smeten. Strö över (sparsamt) med flingsalt. Grädda 1h eller mer i 150 grader.

Härlig vardagslyx
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Tack för ingredienserna jag saknade. Upptäckte när jag kom hem att jag saknade en sak till, bakplåtspapper... Nu är det fixat och det står i ugnen. Blir nog lite kvällsknäcke idag...

    SvaraRadera
  2. Lyllos dig, vet inte om man kan äte för mycket...

    SvaraRadera