2011-01-18

Magsjuka och indisk gryta

Sa till syrran igår kväll att det är konstigt att man känner (oftast ska tilläggas) på sig när barnen håller på att utveckla ngn åkomma. Vi satt vid matbordet igår och lilleman ville inte ha någonting, fast man känner att det är inte det där vanliga trotset utan det är ngt annat. Han fick lite fil istället och sen till sängs. Ett par timmar senare var det dags....man hör vad som är på gång, fast lite för sent. Nu sitter vi här i soffan och päser. Inget jobb den här veckan alltså....

Fast det jag hade tänkt skriva var om maten. En kompis påminde mig häromda´n om en fantastisk idé jag hade för ngt år sedan, en kokbok med maträtter som kan lagas med en hand. Ni kanske kan gissa i vilken den av livet man vill ha det...en liten parvel som absolut vill bli buren... Ja igår när jag stod och lagad den indiska grytan tänkte jag att det gick ju nästan att göra med en hand faktiskt, så här kommer receptet(blir nog ingen hel kokbok så vi kan lika gärna ta ett recept i taget) Chicken Tikk 4 port

3-4 kycklingfiléer
1 påse chicken tikka kryddmix(santa maria, önskar att jag var lite bättre på indisk kryddning så jag kunde krydda med egna kryddor men till dess är en sådan här blandning helt ok)
500g wokgrönsaker( Jag gillar bättre att ta färska grönsaker i mindre bitar men om det ska gå att göra mer eller mindre men en hand går nog wokgränsaker bättre.)
2 dl creme fraiche
2 dl vatten
1/2 tsk salt + 1/2 tsk svartpeppar

Skär kycklingen i små bitar, fräs, strö på kryddan och fräs lite till.
Fräs grönsakerna. Lägg ihop alla ingredienser i en gryta. Salta och peppra. Koka upp och låt puttra i ca 5 min. Servera med ris.

Hoppas ni gillar det lika mycket som vi. T.o.m min 7 åring äter detta med god aptit. Tycker man det blir lite lite sås, eller för starkt kan man med fördel späda med mjölk.

God måltid!

2 kommentarer:

  1. Tack! Jag ska genast ta med detta recept till nästa inhandling. Kram Jessica
    (vet inte varför eriks konto kommer upp som avsändare?!)

    SvaraRadera