2011-08-22

Höstkok

Hösten är här!
Måste ju försöka låta lite entusiastisk.. fast det är jag nog om jag ska vara ärlig. Gillar ju som en del vet att sylta och safta och då är det bästa tiden på året. Var hos mor och far i helgen och provianterade lite. Lingon och svamp från skogen och gurkor från växthuset. Helt galet egentligen vad mycket som finns att få gratis bara man tar sig lite tid att inhämta och ta hand om. Hade turen att ha besök av en kvinna som hämtade lite äpplen hos oss här om dagen. Vi pratade om all frukt som växer bara här i vårta område och som ingen tar hand om och så går man till ICA och köper frukt från Italien.... Ut i skog och mark och ta tillvara det som finns i närheten!

Lingonsylt:
5 liter lingon
1/2 dl vatten
6 dl socker
Koka ihop i 20 min, skumma av och häll på burkar.

Inlagd gurka med pepparrot, dill och senapsfrö.
Superenkelt! Bara att hälla ihop allt till lagen och så i med gurkan. Är ngn intresserad av recept, hör av er så ska jag leta upp det igen.
Annars är det mycket symaskin just nu. Idag går jag och väntar en spännande leverens från Mairo, de säljer tyger, bla mönster med fem myror, busungar mm. Ser fram emot att börja sy av dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar