2011-04-27

köpstopp

Stod och pratade med en förälder till en kompis till äldste sonen här om dagen. Han kommenterade att det var så svårt att få barnen att göra sig av med saker. Jag föreslog att det kanske fanns mindre kussiner som kunde tänkas vara intresserade och att det kanske var lättare att ge till dom än att slänga eller skänka. Då säger han att det har de försökt tidigare men att alla vill ju köpa nya tex cyklar till sina barn.... Visste inte vad jag skulle svara. Våra barn får som ni kanske redan räknat ut väldigt sällan nya saker. Självfallet finns det tillfällen när det är det bästa eller man kanske inte hittar det man söker begagnat, det får ju inte bli in absurdum, men att alla vill ge sina barn nya saker...
Läste i helgens tidning om en kvinna med köpstopp, eller lågkunsument eller vad hon kallade sig. Tänk att det tilltalar verkligen mig, alla förvånade räcker upp en hand:) Nej men att verkligen tänka efter om man behöver en sak innan man handlar. Hon kommenterade även att en del då säger:-Hur ska det då gå för dom i utvecklingsländerna om vi slutar konsumera deras varor. Om vi istället kan tänka oss att betala själiga priser för de varor vi faktiskt behöver så kan dom få betalt som don borde och kan producera på ett hållbart sätt. BRA SAGT!
Vilket roligt inlägg det här blev. Men det är vekligen ngt jag tänker mycket på , att konsumera på ett vettigt sätt. Nu ska jag gå och klappa lite kattungar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar