2011-02-11

Finaste fredagsmyset!

Om någon skulle kunna ha missat detta så vill jag bara meddela att...DET SNÖAR! Helt otroligt mycket också till råga på allt. Är ganska tacksam att få arbeta inomhus just idag. Har klarat av ett par kvadratmeter vitmålning på vinden men nu har jag pallrat mig ner till bottenplan och ska ta tag i lite syende innan stora sonen ska mötas på väg från skolan. Hur stor är man inte när man kan gå hem själv från skolan? Nu vill jag dela med mig av förra veckans fredagsmys. Vi fick lite äggulor över helgen innan och i samma anda som jag började denna vecka så tog jag hand om dom genom att frysa in dom och ta fram fredagen efter. Då för att göra glass. Och vilken glass! Äggulor, lite socker och så grädde förstås. Smaken fick blåbären stå för. Sen var vi ju tvungna att ha strutar till och på äkta husmodersvis tog jag fram rånjärnet och gjorde egna.
Lite flottigt men inte alls så svårt som jag trodde.
Och visst blev dom fina?
Om någon mot all förmodan har ett eget rånjärn så kommer receptet här:
1 dl smält smör
1 dl socker
1 dl vatten
2 dl mjöl

Detta recept ger 12-15 st skålar eller strutar så jag halverade för att inte få en massa över och det gick alldeles utmärkt. Var tvungen att ringa mamma(det är nämligen hennes recept) och kolla hur varm spisen skulle vara och hur länge man ska grädda på varje sida osv. Man kan säga att hennes svar var något luddigt. Man får prova sig fram, och räkna inte med att de första 3-4 st blir särskilt bra... Men det blev dom! Så prova själva. Har ni inget rånjärn kom och låna mitt...det tar nog ett tag till nästa gång trots att de var väldigt goda. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar