2010-03-10

Återanvända, återanvända, återanvända

Ja det verkar vara dagens och gårdagens, nej just det det är ju hela mitt livs ledord.
Måste säga att jag kände mig som en riktig husmor igår kväll. Har haft en liter mjölk stående ett tag. Den gick så att säga ut för en någon vecka sedan men jag har sparat den för att baka på. Man kan ju frysa den först men då har jag en känsla av att den kan bli liggande(inget självupplevt alls:) ) Nu fick jag i alla fall ändan ur och satte en deg. Har gått och tänkt en del på det här att ta tillvara och återanvända, ja det var ju inget nytt i sig, men det kan nästan kännas som att man är snål om man sparar tex en gammal mjölk för att baka på. Vadå har du inte råd att köpa en mjölk till bakning? Tror faktiskt vi måste tänka om snart, kanske inte behöver dra alla argument. Nu kommer jag ut ur kylskåpet och erkänner att jag är ett husmodersämne som spar på mjölk! Så nu var det sagt. Som tack för att ni orkat läsa så här långt ska ni få receptet på gårdagens bröd. Fick det en gång av en viss Malin, då hette det Roffans vardagsbröd men till Malins ära döper vi härmed om det till:

Malins vardagslimpa

2dl grovt rågmjöl
1dl hela linfrån
1dl havre/vetekli
1 1/2 dl solrosfrön
2 tsk salt
5 dl kokhett vatten
Rör ihop detta i en bunke och låt stå övertäckt 1-2 timmar
1/2 pkt jäst
2 dl vatten
+den första degen
ca 10 dl vetemjöl.
Jäs detta 1 timme
Gör två limpor som jäses 30min.
Sätt ugnen på 250grader och sätt in bröden i 15 min.
Sänk värmen till 150 grader och låt brödet stå kvar 25-30 min.
Jag använde som ni kan förstå min gamla mjölk i stället för vatten i den andra delen av receptet. Det blir ett saftigt och gått bröd med lite krispig skorpa.
Om ni är som jag och tycker det är lite läskigt med limpor för man har liksom inte mamma och mormors handlag och kan säga genom att knacka på brödet om det är klart eller inte, ta då fram en baktermometer och låt brödet gräddas till 94-98 grader. Då är det perfekt!

Det blev ett så långt inlägg att jag återkommer med det andra återanvändandet jag sysslat med..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar